Slik endret Brynild innpakningen og økte salget med 30 prosent
Etiketter og etikettsystemer

Slik endret Brynild innpakningen og økte salget med 30 prosent

I et marked i konstant forandring er det viktig å henge med og utvikle produktet sitt i takt med forbrukernes ønsker.

Les mer om hvordan Brynild endret innpakningen på sine nøtter og økte salget drastisk.

Da Norgesgruppen kom med ønske om å finne en løsning for nøttesalget som var enklere å håndtere og fylle inn i hyllene enn løsvektsalget, gikk Brynild fort i gang med en prosess for å skape en delikat og fristende innpakning.

For Brynild var det viktig å skape et alternativ som fristet kundene til å velge nøtter fremfor de mer usunne alternativene som det er lett å raske med seg på vei til kassen. Valget falt på ferdigfylte beger.  

Bedre hygiene var et stort pluss med de nye begrene, og bare en måned etter at den nye forpakningen ble lansert i februar 2020 viste det seg at de hadde hatt veldig flaks med det nye produktet.

Da landet ble preget av pandemi ble løssalgsstativene stengt, og de som ikke hadde et alternativ mistet en del inntekter. For butikkene som hadde fått inn begrene var dette trolig mye av grunnen til at nøttesalget økte med hele 30 prosent.

Transparent innpakning ga det perfekte uttrykket

Brynild ønsket å bruke et transparent materiale og la nøttene fungere som en del av designet. I tillegg var det viktig at den velkjente logoen til “Den lille nøtterfabrikken” var godt synlig på både beger og lokk – som et kvalitetsstempel.

Valget falt derfor på beger og etikett i transparent polypropylen (PP) til Brynild sine nye nøttebeger.

Med over 20 forskjellige nøttetyper var det åpenbart for Brynild at de ikke ønsket ferdigtrykkede beger. De valgte heller den plassbesparende løsningen å ha to begerstørrelser og kjøpe ruller med etiketter til de forskjellige variantene. Hver variant har egen fargekodet for å gjøre det lett for forbrukeren å plukke med seg riktig beger.

I prosessen fikk Brynild god hjelp fra Skanem til å velge riktig etikett til begrene. Skanem fungerte godt som en rådgiver for å finne riktig materiale og form som bidro til en effektiv prosess fra trykking til påføring.  

Som et stort pluss gjør sammensetningen av materialer at forpakningen er høyst resirkulerbar. Fordi hele begeret består av transparent PP kan det kildesorteres som plast, gjenvinnes og brukes igjen. Dette er både enkelt for kunden og bra for miljøet.

En effektiv pakkeprosess

Med hjelp fra Kameleon Gruppen fikk Brynild satt inn en maskin som gjorde at de kunne gjennomføre hele prosessen med å pakke produktene og sette på etiketter selv.

Ferdigprosesserte nøtter føres inn i maskinen, og deretter porsjonerer den riktig mengde til hvert beger. Oksygen suges ut av det ferdigpakkede begeret før det forsegles med en oblat og lokket settes på. Disse grepene forlenger nøttenes holdbarhet.  

Deretter sendes begrene gjennom en “Rotary Star” som påfører etikettene foran og bak på begeret, og på lokket. Og vips er begeret klart for å sendes ut til butikkene. At alt dette gjøres automatisk gjør prosessen svært effektiv, både tids- og kostnadsmessig.

Selv om begrene har vært en stor suksess hviler ikke Brynild på laurbærene. De er allerede i gang med å se på hvordan de kan utvikle begrene for å bli enda bedre. For Brynild har det alltid vært, og vil alltid være viktig å følge med på markedets utvikling. For Skanem er det viktig å finne de riktige løsningene som effektiviserer og realiserer kunden sine mål.

Kilde: blogg.Skanem

Flere nyheter